Gospodine predsjedavajući, poštovane ministrice i ministri, drage kolegice i kolege,Hvala vam na ovoj prilici, a takođe hvala vama i vašim ministarstvima, školama i zajednicama na gostoprimstvu.
Misija OSCE-a u Bosni i Hercegovini pozdravlja napore koje ulaže Ministarstvo civilnih poslova Bosne i Hercegovine u sazivanju sjednice Konferencije ministara obrazovanja u Bosni i Hercegovini i smatra da bi Konferencija trebalo da bude značajan mehanizam koordinacije pri bavljenju reformskim pitanjima u oblasti obrazovanja. Mi smo svjesni da ima puno različitosti koje moramo poštovati. Ipak, nema sumnje da djeca moraju imati kvalitetno i inkluzivno obrazovanje.
Na sjednici održanoj 29. jula 2015. godine, ova Konferencija je osudila svaki oblik diskriminacije, segregacije, asimilacije i politizacije u obrazovnom sistemu. Od resornih vlasti takođe se tražilo da preduzmu aktivnosti u cilju rješavanja ovih pitanja, a u skladu s Ustavom Bosne i Hercegovine i međunarodnim standardima iz oblasti ljudskih prava. Na žalost, od nedavno smo, međutim, svjedoci djelovanja koja su u suprotnosti s ovim.
Kraj školske godine u Republici Srpskoj obilježen je odbijanjem roditelja Bošnjaka da preuzmu školska svjedočanstva za svoju djecu zbog korištenja naziva „jezik bošnjačkog naroda“. Vjerovatno nikoga od vas ne treba posebno podsjećati da je u decembru 2015. godine Vijeće za provedbu mira podržalo stav Misije OSCE-a u Bosni i Hercegovini da je jezik bošnjačkog naroda bosanski. Pozivamo obrazovne vlasti u Republici Srpskoj da ponovo razmotre svoj stav po ovom pitanju. Postoji rješenje koje isključuje diskriminaciju, a u skladu je sa Ustavom Republike Srpske, a to je da se tačno upisuju jezici srpskog, hrvatskog i bošnjačkog naroda.
U komunikeu Vijeća za provedbu mira takođe je skrenuta pažnja na nastavak prakse postojanja “dvije škole pod jednim krovom”. Na žalost, umjesto da se potrude da riješe status ovih diskriminatornih ustanova, općinske i kantonalne vlasti odlučile su da uspostave još jednu ovakvu školu u Jajcu, prvu od 2002. godine. To je korak nazad, korak u pogrešnom smjeru, u suprotnosti je sa željama učenika i grubi je odgovor na složena pitanja s kojima se suočava sektor obrazovanja u Bosni i Hercegovini. Ovo govorim naročito zbog toga što se već pokazalo da administrativnim i pravnim ujedinjenjem podijeljenih škola ne samo da se smanjuje stepen diskriminacije, nego i doprinosi stvaranju boljih uslova za učenje, te štednji, ionako oskudnih, sredstava. Svijetli primjer toga su škole u Žepču i Varešu.
O svim ovim i drugim pitanjima sam tokom svog mandata razgovarao sa vlastima, nastavnicima, djecom i roditeljima u mnogim lokacijama, uključujući Jajce, Novu Kasabu, Vrbanjce, Vitez, Travnik, Srebrenicu, Mostar, Čapljinu, Zvornik, te sa entitetskim vladama i Predsjedništvom BiH.
U smislu usvojenog zaključka sa sjednice Konferencije ministara obrazovanja od 29. jula 2015. godine, pozivamo sve obrazovne vlasti u Bosni i Hercegovini da ne podstiču, nego spriječe, dalje podjele, segregaciju i diskriminaciju u obrazovanju.
Kao i tokom proteklih 14 godina, Misija OSCE-a u BiH je spremna pružiti svu moguću podršku ministrima i svim ostalima koji rade na stvaranju uslova za jačanje nediskriminatornog, inkluzivnog i kvalitetnog obrazovanja u Bosni i Hercegovini. Na vama je, međutim, da riječi pretvorite u djela.
OSCE BiH