Rezultati Međunarodnog istraživanja trendova u znanju matematike i prirodnih znanosti (TIMSS) provedenog na uzorku od 5.628 učenika četvrtih razreda iz 178 osnovnih škola u BiH, a koje je provela Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO) BiH, pokazali su kako su postignuća učenika iz Bosne i Hercegovine ispod međunarodnog prosjeka.
Učenici 4. razreda u BiH ostvarili su na testu iz matematike 452 boda, a na testu iz prirodnih znanosti 459 bodova. Postignuće ostvareno na oba testa pozicionira BiH ispod prosjeka TIMSS skale koji iznosi 500 bodova i razlika u odnosu na prosjek je statistički značajna, priopćeno je iz APOSO-a.
Od zemalja okruženja bolja postignuća iz matematike, a koja su iznad prosjeka TIMSS skale, ostvaruju učenici iz Srbije s 508 i Hrvatske s 509 ostvarenih bodova. Slično je i s prosječnim postignućima iz prirodnih znanosti, učenici iz Srbije postižu 517 bodova, a učenici iz Hrvatske 524 boda.
Kao i u istraživanju TIMSS 2015, najbolje postignuće iz matematike ostvarile su zemlje dalekog istoka – Singapur, Hong Kong, Južna Koreja, a slijede Japan, Ruska Federacija i Sjeverna Irska.
Preporuke Izviješća TIMSS 2019 za Bosnu i Hercegovinu su smanjiti postotak učenika čija su postignuća na niskoj razini, a istovremeno povećati postotak učenika koji postižu izvrsne rezultate, povećati obuhvat predškolskim odgojem i obrazovanjem u ranim uzrastima, s posebnim fokusom na uzrast od tri godine života, smanjiti razliku postignuća učenika boljeg i lošijeg socio-ekonomskog statusa, poboljšati kvalitetu nastave i nastavnog osoblja, osigurati suštinske promjene nastavnih planova i programa prema kurikulumu zasnovanom na ishodima učenja, te razvijati mehanizme praćenja kvalitete obrazovanja na razini sustava.
Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje upućuje apel obrazovnim vlastima da rezultate istraživanja TIMSS prihvate s ozbiljnošću.
“APOSO BiH još jednom podcrtava kako je briga o kvaliteti obrazovanja najbolji način da pokažemo koliko smo odgovorno društvo. Obrazovni autoriteti bilo gdje u svijetu, pa tako i u našoj zemlji, imaju ključnu odgovornost da svako dijete dobije što bolje obrazovanje kako bi ispoljilo svoje potencijale, a ovo je i put da BiH dobije mlade osobe koje će ostvariti ekonomski i društvni napredak”, ističu iz navedene Agencije.
Dodaju kako će, s ciljem diseminacije rezultata istraživanja, već 15. prosinca održati veliku online konferenciju na kojoj će biti predstavljena sveobuhvatna analiza prikupljenih podataka, a koja će omogućiti detaljan uvid u rezultate i preporuke TIMSS istraživanja, kao i u praktičan način njihove primjene za unapređenje obrazovanja u BiH.
Istraživanje TIMSS prvi put u svijetu provedeno je 1995. godine i od tada se realizira svake četiri godine. Njime se dobivaju podaci o učeničkim postignućima iz matematike i prirodnih znanosti, te podaci o elementima koji utječu na ta postignuća, a na taj način omogućava se praćenje učeničkih postignuća i međunarodno usporedivih pokazatelja, što pomaže obrazovnim sustavima u donošenju odluka za poboljšanje obrazovnih postignuća zasnovanih na dokazima.
TIMSS je jedno od tri važna međunarodna istraživanja u obrazovanju (ostala dva su PISA i PIRLS) čiji je glavni cilj pružiti osnovu za sagledavanje kvalitete obrazovanja u nekoj zemlji u odnosu na obrazovne sustave drugih zemalja i dati preporuke za izradu obrazovanih politika koje će unaprijediti kvalitetu i efikasnost u obrazovanju.
Ova tri navedena istraživanja u Bosni i Hercegovini provodi APOSO u suradnji s nadležnim ministarstvima obrazovanja i međunarodnim partnerima EU, UNICEF, Ambasada Kraljevine Norveške, Ambasada Sjedinjenih Američkih država, Misija OESS u BiH, “Save the Children” i Fond Otvoreno društvo.
Bosna i Hercegovina je u TIMSS-u sudjelovala još jednom, i to 2007. godine, a uzorak studije sačinjavalo je oko 4.300 učenika završnog razreda osnovne škole. Rezultati ovoga, ali i istraživanja PISA 2018, pokazali su veoma nisku razinu funkcionalnih pismenosti i učeničkih postignuća u Bosni i Hercegovini.
TIMSS 2019 za BiH provedeno je od 21. svibnja do 13. lipnja 2019. godine na uzorku od 5.628 učenika četvrtih razreda osnovnih škola, u 178 osnovnih škola i 336 odjela širom zemlje.
Iz APOSO-a ističu kako je rezultat TIMSS 2019 veoma značajan za izradu nekih budućih kurikularnih reformi u ovoj državi.
“Utjecaj je velik, mnoge zemlje su na temelju rezultata PISA, TIMSS i PIRLS istraživanja poduzele reforme obrazovanja koje su uključivale i kurikularne reforme. Kurikularni dokumenti, njihova suvremena određenja, metodički i pedagoški aspekt su predmetom reformi prema ključnim pokazateljima istraživanja”, naglašavaju iz APOSO-a.
Troškove sudjelovanja BiH u istraživanju TIMSS financirala je Europska unija, dok su dio troškova provođenja u BiH podmirili međunarodni partneri UNICEF i Ambasada Kraljevine Norveške.
Iz Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje ističu kako su proveli sve planirane zadatke prema PISA procedurama i standardima kako bi osigurali provedbu PISA 2022 istraživanja u BiH.
“Kada dobijemo suglasnost Predsjedništva BiH za potpisivanje ugovora, koja se još uvijek čeka, svi naredni zadaci moći će biti završeni prema planu kako bi se probno istraživanje, u okviru PISA 2022, sljedeće godine realiziralo u skladu s PISA standardima”, stoji u priopćenju.