U avgustu 2013. željeznička stanica u njemačkom gradu Mainzu potpuno je paralisana. U grad ne mogu da uđu svi vozovi, jer jedna skretnica, pomoću koje se održava neometani željeznički saobraćaj, nije u pogonu. Razlog je što su skretničari i kontrolori ili bolesni ili na odmoru. To je samo jedan primjer manjka personala u “Njemačkim željeznicama”.
Godinama je ovaj koncern, koji širom svijeta zapošljava 300.000 ljudi, štedio novac i ukidao stalna radna mjesta. Sada je međutim došlo do iznenadne promjene kursa. Do 2020. godine “Deutsche Bahn” svake godine mora zaposliti do 10.000 saradnika.
Ulrich Weber je od 2009. godine član Upravnog odbora koncerna i šef Odjeljenja za ljudske resurse (kadrovsku politiku). Nadzorno vijeće upravo je produžilo njegov radni ugovor do 2017. godine. Odluke o ukidanju radnih mjesta pale su puno prije nego što je on došao u “Njemačke željeznice”. Njegove prethodnike on ne želi kritikovati.
“Preduzeće je, bez obzira na sve poteškoće sa vremenom, raspoloživošću vozova i drugim spoljašnjim faktorima, u stabilnom stanju. To je između ostalog i njihova zasluga”, kaže Weber.
Većina radnih mjesta, otprilike polovina, ukinuta je devedesetih godina. Nakon ujedinjenja Njemačke ujedinjene su i željeznice Istočne i Zapadne Njemačke u jedno preduzeće. 1994 završeno je njegovo restrukturiranje.
“U Njemačkoj smo nekada imali 400.000, a sada imamo 200.000 saradnika. To je otprilike broj koji će sa jednim laganim porastom i ostati”, izjavio je Ulrich Weber, član Upravnoh odbora koncerna i šef Odjeljenja za ljudske resurse.
Godine 2006., pred izlazak “Njemačkih željeznica” na berzu, ponovo je došlo do ukidanja radnih mjesta. Tadašnji šef željeznica Hartmut Mehdorn je reformirao koncern u profitabilnu firmu. Međutim, od planirane privatizacije nije bilo ništa. 2011. odustalo se od izlaska na berzu. Jedan od razloga bila je finansijska kriza.
Sindikati su stalno kritikovali masivno ukidanje radnih mjesta.
“Sada su spoznali da samo kvalifikovani saradnici i to u dovoljnom broju, mogu da ostvare zacrtani rezultat i da se pobrinu da putnici kao naša klijentela budu zadovoljni”, izjavio je predsjedavajući Sindikata željezničara Alexander Kirchner.
U međuvremenu, “Deutsche Bahn” je nastavio da zapošljava saradnike. Tokom 2013. zaposleno je 9.750 ljudi, a do 2020. godine bi se ovaj trend trebao nastaviti i to istim tempom, što znaći oko 10.000 novih saradnika svake godine. Koncern stoji pred velikim izazovom. Svake godine oko 7.000 ljudi odlazi u penziju. Pri tome je. 44 posto zaposlenih u koncernu starosne dobi iznad 50 godina.
“Previše dugo su se zatvarale oči pred činjenicom da tolike hiljade saradnika odlaze u penziju. Stari i provjereni vukovi moraju dobiti šansu da svoje znanje prenesu na podmladak. Ovaj aspekt je na žalost dugo zapostavljan, kaže šef Sindikata Kirchner.
U aprilu 2013. “Deutsche Bahn” je potpisao tzv. demografski tarifni ugovor. On važi za 150.000 saradnika i predviđa preuzimanje mladih ljudi, koji se u okvuru dualnog sistema obrazuju i školuju u okviru koncerna. Svi oni će u “Njemačkim željeznicama”, odmah po okončanju školovanja, dobiti stalno radno mjesto.
Uz sve to dolazi i model fleksibilnog radnog vremena, veća zaštita od otkaza, radni raspored po mjeri zaposlenih i slično. Saradnici koji su zaposleni samo na određeno vrijeme, nakon godinu dana rada bi morali imati ista primanja kao i stalno zaposleni. Bilo da mora popunjavati nastale praznine novim saradnicima, školovati podmladak i vezati stručnjake za koncern, “Njemačke željeznice – Deutsche Bahn” imaju puno ruke posla, kako se više nikada ne bi ponovila situacija sa kojom se u proljeće 2013. suočila Željeznička stanica u Mainzu.(deutsche welle)