Ako i obrišete Facebook, doći će neko drugi i skupljati vaše podatke

Iza sebe ostavljamo dugačak i bogat digitalni trag koji brisanje Facebooka neće ukloniti. Trebamo biti svjesni šta radimo online i paziti na svoje podatke, poručuju domaći stručnjaci u jeku skandala koji je izazvalo neovlašteno dijeljenje osobnih podataka korisnika najveće društvene mreže na svijetu.

Skandal oko tvrtke Cambridge Analytica pokazao je, između ostalog, kako su u Facebooku spremni prodati naše osobne podatke bez puno oklijevanja i onima čiji motivi nisu dobronamjerni. Je li vrijeme za gašenje i brisanje profila na najvećoj društvenoj mreži svijeta? Evo što kažu domaći stručnjaci.

‘Svaka osoba iza sebe ostavlja dugački i bogati digitalni trag. Svejedno je ostavljamo li ga na Facebooku, Twitteru ili bilo kojoj drugoj društvenoj mreži ili pak surfajući internetom po stotinama web stranica koje imaju računalni kod za Google analytics kod i koje imaju istovjetni uvid kao što ima i Facebook’, rekao je tportalu komunikacijski i IT stručnjak Marko Rakar.

Ako i odlučimo obrisati Facebook, doći će neko drugi ili će se podaci sakupljati iz drugog izvora, uvjeren je Rakar. Na internetu i u digitalnom svijetu gotovo je besplatno prikupljati takve podatke, a oni uvijek mogu biti iskorišteni kako bi se rekonstruirali nečiji stavovi ili očekivano ponašanje.

‘Za osobu prosječnog poznavanja informatike, koja ne barata niti osobito brine o svom digitalnom tragu, brisanje korisničkog profila na Facebooku je nevažno’, poručio je Rakar.

Ipak, očekuje kako će skandal oko Cambridge Analytice za posljedicu imati istrage i promjenu zakonske regulative te kako će tvrtke poput Facebooka uskoro biti vrlo ograničene oko podataka koje smiju čuvati o korisnicima. ‘Većina toga što je u Sjedinjenim Državama dopušteno već je sad u Europi potpuno ilegalno’, zaključio je Rakar.

Što nam je onda činiti? Trebamo li se priključiti rastućem pokretu #DeleteFacebook ili samo slegnuti ramenima i nastaviti dalje kao da se ništa nije dogodilo?

S jedne strane, jasno je kako smo u svijetu besplatnih digitalnih servisa roba za prodaju postali upravo mi te kako Marku Zuckerbergu i sličnima ne treba vjerovati kad tvrde drukčije. Stroža zakonska regulativa možda će to ublažiti, ali dvojbeno je mogu li se okolnosti suštinski promijeniti bez uvođenja oblika plaćanja koji će nadomjestiti trgovanje osobnim podacima.

Čini se sigurnim kako bi se internetski krajolik u tom slučaju drastično promijenio u vrlo kratkom razdoblju. Možda bi mogao postao boljim, kao što se nada otac World Wide Weba Tim Berners Lee.

Uz to, skandal oko Cambridge Analytice daje naslutiti kako je te naše podatke razmjerno lako preobraziti u oružje specijalnog ratovanja koje male skupine ljudi s dovoljno resursa na raspolaganju mogu upotrijebiti za ostvarivanje vlastitih ciljeva, bili oni nama na korist ili štetu, a da mi toga ne moramo nužno biti svjesni. Ta je pomisao uznemirujuća u bilo kojem slučaju.

tportal

Komentari

Komentara